Information om deltagande

En stark VA-röst från Boden till Trelleborg

Med en sammanhållen kommunikation blir vi en tydligare aktör, en synlig bransch och en attraktiv arbetsgivare. 

I dagsläget når vi omkring 75 procent av Sveriges befolkning med de branschgemensamma koncepten. När din organisation går med i koncepten, får du tillgång till allt du behöver för att kommunicera, som exempelvis årshjul, bilder, filmer, budskap och texter.

Den stora berättelsen om vattnets betydelse och de utmaningar vi står inför när det gäller vattenförsörjningen, löper som en röd tråd genom allt material vi tagit fram. Arbetet har hittills delats upp i koncepten Hållbar vattenanvändningFramtidens VA-kostnader och Skyfall. Framöver kan fler områden bli aktuella.

Prislista för deltagande

Vi vill att så många kommuner som möjligt ska vara med och påverka vårt gemensamma kommunikationsarbete. Därför bygger finansieringsmodellen på att alla betalar utifrån förutsättning, det vill säga att de riktigt stora VA-organisationerna betalar mer och de små betalar mindre.

Vi fortsätter arbetet med våra gemensamma kommunikationskoncept. Utöver det fortsatta arbetet med hållbar vattenanvändning och framtidens VA-kostnader utvecklar vi skyfall och dagvattenhantering. Årskostnaden kommer att ligga kvar på nuvarande nivå, kort och gott blir det mer material och fler koncept till samma pris.

I årsavgiften ingår allt du behöver för att kommunicera kring koncepten, däribland bild- och videomaterial, årshjul, budskap och texter. Som kommunikatör får du dessutom tid över till annat, samtidigt som du har stor möjlighet att påverka vägen framåt för våra kommunikationskoncept.

Årlig abonnemangsavgift

Antal invånare i organisation/kommun = Kostnad i kronor ex moms
Under 10 499 invånare = 5 000 kr
10 500–50 499 invånare = 10 000 kr
50 500–250 499 invånare = 20 000 kr
250 500 – och uppåt invånare = 50 000 kr
Myndighet, länsstyrelse, region, annan aktör = 50 000 kr

Finansieringsmodell ligger kvar till och med 2026.

Anmälan

Vad kul att din organisation också vill vara med i våra gemensamma koncept! Klicka på länken nedan för att fylla i formuläret. När ni har betalt, får ni ett välkomstmejl samt ett mejl med inloggningsuppgifter som ger tillgång till mediebanken.

Anmälan i Trippus

Styrdokument

Gemensam kommunikationsstrategi

Kommunikationsstrategin 2022–2026 är ett styrdokument som vänder sig till medlemmarna och som tagits fram för att hålla ihop de branschgemensamma kommunikationskoncepten. Dokumentet visar prioriteringen för de frågor branschen ska kommunicera inom ramarna för Utblick 2050.

Kommunikationsstrategi 2022–2026 (PDF)

Kommuner som deltar

Här nedan kan du se en lista över de kommuner som deltar i våra branschgemensamma kommunikationskoncept och sprider budskap om bland annat hållbar vattenanvändning och framtidens VA-kostnader. Enhetliga budskap med stor räckvidd är vår styrka och tillsammans når vi mer än 75 procent av Sveriges befolkning.

Deltagande kommuner
Material från "Hållbar vattenanvändning"
Material från "Hållbar vattenanvändning"

För dig som är med

Här har vi samlat information om hur de branschgemensamma kommunikationskoncepten går till: hur du använder materialet, internkommunikation, FAQ om vår mediabank med mera.

För dig som är med
Facebookgrupp

Vattenkommunikatörer i Sverige

Tillsammans kan vi göra mer! Facebookgruppen Vattenkommunikatörer i Sverige riktar sig till kommunikatörer som arbetar med vattenfrågor. Gå gärna med för att dela erfarenheter och idéer med andra som jobbar med samma viktiga frågor. Välkommen!

Till Facebookgruppen