Den stora berättelsen om vattnet
Allt vi gör inom de branschgemensamma kommunikationskoncepten tar avstamp i grundbudskap kopplade till ”Den stora berättelsen”. Materialet är fritt att använda på det sätt som bäst passar den egna organisationen.
Till innehållet
Tillsammans blir vi starkare! Med gemensamma budskap över hela Sverige kan vi få bättre gehör för våra viktiga vattenfrågor, vilket kommer både VA-branschen som helhet och enskilda medlemmar till nytta.
Den branschgemensamma kommunikationen bygger på tanken att vi ska kommunicera samma budskap i hela Sverige. Ju fler organisationer som använder budskapen, desto starkare blir genomslagskraften nationellt. I dagsläget når vi omkring 75 procent av Sveriges befolkning med dessa budskap.
Tillsammans med våra medlemsorganisationer har vi enats om en gemensam kommunikationsstrategi som sträcker sig till 2026. All kommunikation tar avstamp i Den stora berättelsen om vattnets betydelse och de utmaningar vi står inför när det gäller vattenförsörjningen. Genom detta säkerställer vi den röda tråden, även om vi inte alltid berättar allt.
Ur grundberättelsen, har vi sedan formulerat flera koncept som drivs som egna spår. Budskap och material inom dessa koncept har tagits fram i arbetsgrupper bestående av representanter från VA-organisationer, Svenskt Vatten och eventuellt byråer när det har behövts. De koncept som finns färdiga är:
På agendan framöver planerar vi även att ta fram kommunikationskoncept kring dagvattenhantering och kompetensförsörjning.
För att få tillgång till det material som tagits fram, krävs att din VA-organisation ansluter sig till de gemensamma koncepten. Du får då en inloggning som ger dig åtkomst till mediabanken (ImageVault). Har du frågor om materialet eller har glömt din inloggning, hittar du en generell FAQ och kontakter till Svenskt Vatten här.
Allt vi gör inom de branschgemensamma kommunikationskoncepten tar avstamp i grundbudskap kopplade till ”Den stora berättelsen”. Materialet är fritt att använda på det sätt som bäst passar den egna organisationen.
Vi vill att så många som möjligt ska vara med i våra branschgemensamma kommunikationskoncept och därför bygger avgiften på att alla betalar utifrån förutsättning. I årsavgiften, anpassad efter VA-organisationens storlek, får du tillgång till alla koncept.
Mer information om deltagandeHär har vi samlat information om hur de branschgemensamma kommunikationskoncepten går till: hur du använder materialet, internkommunikation, FAQ om vår mediabank med mera.
För dig som är medKommunikationsstrategin 2022–2026 är ett styrdokument som vänder sig till medlemmarna och som tagits fram för att hålla ihop de branschgemensamma kommunikationskoncepten. Dokumentet visar prioriteringen för de frågor branschen ska kommunicera inom ramarna för Utblick 2050.
För att ta tempen på kunskaper och attityder kopplade till vattenfrågan, genomfördes en målgruppsanalys för Svenskt Vattens och medlemmarnas räkning.
Svar på målgruppsanalysenInitiativet Klimatneutral VA handlar om en gemensam insats och riktning, där vi delar kunskap och driver utvecklingen mot ett minskat klimatavtryck.