Kommunikation och samverkan

Med enhetliga budskap och samverkan mellan VA-organisationerna runt om i landet, får kommunikationen bättre genomslag. Vi arbetar bland annat med gemensamma koncept, årsdagar och tävlingar.

Gemensamma koncept

Tillsammans blir vi starkare!

Med gemensamma budskap över hela Sverige kan vi få bättre gehör för våra viktiga vattenfrågor, vilket kommer både VA-branschen som helhet och enskilda medlemmar till nytta.

Gemensamma koncept
nationell hållbarhetsmärkning

Kranmärk er verksamhet

Kranmärkt är en nationell hållbarhetsmärkning för verksamheter som väljer kranvatten framför flaskvatten. Genom kranmärkningen visar ni att verksamheten tar ställning för en bättre miljö och inspirerar andra att också välja kranvatten.

Kranmärkt
Vattenflaskor i metall med symbolen för Kranmärkt på.
Kranvattentävlingen

Vem har Sveriges godaste kranvatten?

Kranvattentävlingen arrangeras var femte år och då korar vi Sveriges godaste kranvatten. En kunnig jury smakar och bedömer kranvatten från hela landet och utser Sveriges godaste kranvatten. 

Kranvattentävlingen
22 mars

Världsvattendagen

Världsvattendagen instiftades av FN 1992 och sker den 22 mars varje år för att sätta fokus på betydelsen av färskvatten och verka för ett hållbart hanterande av vatten.

Världsvattendagen

Vad vet VA-kunderna om vatten?

För att ta tempen på kunskaper och attityder kopplade till vattenfrågan, genomfördes en målgruppsanalys för Svenskt Vattens och medlemmarnas räkning.

Svar på målgruppsanalysen
Budskapsplattform

Den stora berättelsen om vattnet

Allt vi gör inom de branschgemensamma kommunikationskoncepten tar avstamp i grundbudskap kopplade till ”Den stora berättelsen”. Materialet är fritt att använda på det sätt som bäst passar den egna organisationen.

Vår budskapsplattform

Nyhetsbrev

Svenskt Vatten har flera digitala nyhetsbrev som berättar om vad som är på gång. Målgruppen är bland annat anställda och politiker i VA-organisationerna, forskare och företagspartners.

Läs mer om våra olika nyhetsbrev