Tillsammans blir vi starkare!
Med gemensamma budskap över hela Sverige kan vi få bättre gehör för våra viktiga vattenfrågor, vilket kommer både VA-branschen som helhet och enskilda medlemmar till nytta.
Till innehållet
Med enhetliga budskap och samverkan mellan VA-organisationerna runt om i landet, får kommunikationen bättre genomslag. Vi arbetar bland annat med gemensamma koncept, årsdagar och tävlingar.
Med gemensamma budskap över hela Sverige kan vi få bättre gehör för våra viktiga vattenfrågor, vilket kommer både VA-branschen som helhet och enskilda medlemmar till nytta.
Kranmärkt är en nationell hållbarhetsmärkning för verksamheter som väljer kranvatten framför flaskvatten. Genom kranmärkningen visar ni att verksamheten tar ställning för en bättre miljö och inspirerar andra att också välja kranvatten.
Kranvattentävlingen arrangeras var femte år och då korar vi Sveriges godaste kranvatten. En kunnig jury smakar och bedömer kranvatten från hela landet och utser Sveriges godaste kranvatten.
Hushållspapper, våtservetter, bomullstops, bindor och allt annat skräp som spolas ner orsakar stopp i ledningsnät, pumpar och reningsverk. I samband med världstoalettdagen bedriver vi en kampanj mot att avloppen används som sopnedkast.
För att ta tempen på kunskaper och attityder kopplade till vattenfrågan, genomfördes en målgruppsanalys för Svenskt Vattens och medlemmarnas räkning.
Svar på målgruppsanalysenAllt vi gör inom de branschgemensamma kommunikationskoncepten tar avstamp i grundbudskap kopplade till ”Den stora berättelsen”. Materialet är fritt att använda på det sätt som bäst passar den egna organisationen.
Svenskt Vatten har flera digitala nyhetsbrev som berättar om vad som är på gång. Målgruppen är bland annat anställda och politiker i VA-organisationerna, forskare och företagspartners.
Läs mer om våra olika nyhetsbrev