Vattentjänstplan

Enligt ändringar i vattentjänstlagen, som beslutades av riksdagen under 2022, ska varje kommun tillämpa en vattentjänstplan sedan den 31 december 2023. Vattentjänstplanen ska innehålla kommunens långsiktiga planering för att tillgodose behovet av allmänna vattentjänster. Den ska även ange vilka åtgärder som ska vidtas för att den allmänna VA-anläggningen ska fungera vid skyfall.

Lagändringarna innebär i korthet följande:

  • När kommunen bedömer behovet av en allmän VA-anläggning ska hänsyn tas till förutsättningarna att tillgodose behovet genom en godtagbar enskild anläggning för det aktuella området
  • Det ska finnas en aktuell vattentjänstplan för varje kommun. Den ska visa
    - hur kommunen långsiktigt planerar för att tillgodose behovet av allmänna vattentjänster
    - vilka åtgärder som ska vidtas för att den allmänna VA-anläggningen ska fungera vid skyfall
  • Kommunen ska samråda med berörda fastighetsägare och myndigheter och ställa ut förslaget till granskning innan den antar eller ändrar en vattentjänstplan och ta hänsyn till de synpunkter som framkommer vid samrådet och granskningen.
publikation

Vägledning kring vattentjänstplaner

Intresserad av mer information samt vägledning kring vattentjänstplaner? I Vattenbokhandeln hittar du publikationen M152 Vägledning vid framtagande av vattentjänstplan – komplettering av VA-plan. 

Till Vattenbokhandeln