-
Våra sakområden
Våra sakområden
Dricksvatten
VA-infrastruktur
Avlopp och miljö
Klimat och hållbarhet
Säkerhet och beredskap
Kommunikation och samverkan
Organisation och styrning
VA-statistik och rapporter
-
Utbildning & konferens
-
Forskning
-
Nätverk & medlemskap
-
Om oss
Hela handen i VA-godispåsen på Kommunikationsforum 2025
Lite sött, lite surt, lite salt – och kanske enstaka bit med en något bitter eftersmak. Liknelsen mellan lördagsgodispåsen och VA-kommunikatörens roll introducerades tidigt under årets Kommunikationsforum. Från scenen guidade moderatorerna Sandra Strandh, Svenskt Vatten, och Elin Bäckman, Vakin, publiken genom programmets många godbitar. Även de uppmärksammade de stora skiftningarna i kommunikatörens roll.
– Som kommunikatör kan man få lite vad som helst på sitt bord – en del som känns lättare, och annat som är tyngre, sa Elin.
Ett jämngrått Stockholm tog emot de 110 deltagare som tagit sig till huvudstaden för årets Kommunikationsforum. Precis som mycket annat under konferensen var det stor spridning på deltagarnas hemvist, där alla Sveriges delar var representerade. Forumets första pass var särskilt inriktat på påverkansarbete, från det lokala till det internationella, där representanter från såväl Svenskt Vatten som VA SYD delade med sig av sina insikter. De lyfte bland annat vikten av att hitta rätt samarbetspartners och att arbeta långsiktigt med sina frågor, men framför allt var de rörande överens om hur viktigt timing är.
– Väldigt mycket handlar om att komma i rätt tid, förklarade Linda Jonasson Häll, enhetschef strategiska partnerskap på VA SYD.
Stora utmaningar och gemensamma lösningar
Utmaningarna man som VA-kommunikatör ställs inför är tongivande för hela VA-sektorn. Därför kändes det helt naturligt att arbetsgrupperna för de branschgemensamma kommunikationskoncepten Framtidens VA-kostnader och Skyfall gjorde gemensam sak med experter från Svenskt Vatten för att diskutera såväl översvämningar som VA-taxan. Detsamma gäller för PFAS-frågan som dök upp under programpunkten för säkert dricksvatten under forumets andra dag. Under det temat levererades två sidor av myntet eller, för den som så önskar, en sur och en söt godisbit. Efter en genomgång av PFAS-förekomster, de svenska föreskrifterna och hur dricksvattendirektivets revidering påverkar kommunikationsarbetet lämnade dricksvattenexpert Sandra Strandh över till Sofia Barré som berättade om hur vi kan kommunicera säkert dricksvatten på ett positivt sätt – genom Kranmärkt och årets stora händelse, Kranvattentävlingen.
Innan det var dags att ställa undan godisskålen för det här året bjöds det även på lyckade kommunikationsinitiativ, några exempel delades under ett segment där vad Elin Bäckman kallade en ”kommunikativ stafettpinne” skickades från norr till söder och väst till öst. Vi fick bland annat höra om kranmärka evenemang, hur AI kan hjälpa kunderna att hitta rätt information (och vilka fallgropar man ska leta efter om man vill implementera en artificiell kollega) och hur vi kan lyfta vattnets värde. Dessutom fick kompetensförsörjning en genomlysning där några av lärdomarna var att lyfta samhällsnyttan i VA-branschen, teknik och innovation, samt möjligheten till karriärsutveckling.