Johanna Beneduce, projektledare på Svenskt Vatten, betonade värdet av att lära av varandra:
– Att vi delar med oss och lär av varandra är en viktig del i nätverkandet. Jag är tacksam för alla medlemmar, som generöst delade med sig av både framgångar och lärdomar, säger hon.
Först ut var Erik Berger, kommunikationsstrateg Jönköping, som berättade om samarbetet mellan kommunikatörer och andra aktörer i kommunen för att nå ut med budskapet om skyfall. Det var i somras som Jönköping drabbades av ett kraftigt skyfall, som orsakade omfattande översvämningar. Vattenmassorna påverkade vägar, bostäder och industriområden. Det ledde till evakueringar och att sjukhuset gick upp i stabsläge.
– Samarbetet mellan olika delar av kommunen fungerade bra. Det vi lärt oss är att dra igång krisarbetet tidigare och att mycket av kommunikationsarbetet fortsätter en lång tid efter en kris med tanke på alla följdverkningar, sammanfattar han.
Malin Nydesjö, kommunikatör på VA SYD, beskrev hur de använde det branschgemensamma kommunikationskonceptet för att uppmärksamma skyfallsfrågan genom att koppla till tioårsdagen av den stora översvämningen efter skyfallet Arvid i Malmö 2014.
– Vi visste att media skulle ha mycket bra bildmaterial och berättelser om skyfallet, så vi såg en möjlighet att få ut våra egna budskap om ansvar och skyfallslösningar i samband med det, säger Malin.
Även Helena Liljestrand, kommunikatör från SVOA, deltog och tog upp utmaningarna med bräddning.
Skyfallsgruppen är en viktig resurs för alla som arbetar med vatten- och klimatanpassning.
– Jag hoppas och tror att deltagarna uppskattade möjligheten att utbyta erfarenheter och skapa en gemensam riktning för hanteringen av skyfall och kraftiga regn, säger Johanna.