Framtidens VA-kostnader

Om konceptet

Enligt Svenskt Vattens investeringsrapport (2020) behöver VA-taxorna fördubblas de kommande 20 åren. Med avstamp i behovet att skapa medvetenhet och acceptans för detta, togs initiativet till kommunikationskonceptet Framtidens VA-taxor.

Rapporten från 2020 hjälpte till att belysa stora gemensamma utmaningar och investeringsbehov som branschen står inför. Svenskt Vattens kommunikationskommitté tog därför initiativ till ett samarbete, Framtidens VA-kostnader, med representanter från flera VA-bolag och kommuner.

Uppdraget har varit att ta fram ett gemensamt, enkelt och tydligt sätt att kommunicera VA-kostnader, med de årliga och långsiktiga taxehöjningar som väntar. Det har även funnits beröringspunkter med andra viktiga frågor, till exempel Hållbar vattenanvändning och Dricksvattendirektivet.

VA-Sverige står inför många gemensamma utmaningar, där storstad och glesbygd kan ha helt olika förutsättningar, vilket vi har känt ett behov av att förklara på ett enkelt och tydligt sätt:

  • Ledningsnät och VA-anläggningar som byggdes på 50–70-talet behöver underhållas och bytas ut
  • Nya lagar och miljökrav
  • Klimatanpassning
  • Kostnader för avskrivningar och räntor

Materialet används nu ute i landet av VA-organisationer och kommuner. Målet med kommunikationen är att skapa medvetenhet och öka kunskapen hos våra kunder och även internt inom organisationerna. Tanken är också att kunna följa upp resultatet i kundundersökningar.

Tidningsurklipp om höjd VA-taxa
Tidningsurklipp om höjd VA-taxa

Materialet

  • Manual

  • Filmer och stillbilder

  • Foton

  • Illustrationer
Material från Framtidens VA-taxa
Material från Framtidens VA-taxa

Arbetsgruppen

Om arbetsgruppen

Arbetet är en del av de branschgemensamma kommunikationskoncepten, där Svenskt Vattens medlemmar samarbetar med kommunikation kring prioriterade frågor. Kommunikationskonceptet har tagits fram av en arbetsgrupp med kommunikatörer från olika VA-organisationer och beställaren är Svenskt Vattens kommunikationskommitté. Materialet har faktagranskats av experter från bland annat Svenskt Vatten och revideras vid behov.

Kontakt

Vid frågor kontakta Svenskt Vatten: kommunikation@svensktvatten.se

Arbetsgruppen:

  • Frida Gustavsson, Kretslopp och vatten, Göteborgs Stad
  • Elin Bäckman, Vakin
  • Christina Rydholm, VA Syd
  • Jennie Högström, Miva
  • Camilla Nilsson Borgström, MSVA

För dig som är med

Här har vi samlat information om hur de branschgemensamma kommunikationskoncepten går till: hur du använder materialet, internkommunikation, FAQ om vår mediabank med mera.

För dig som är med

Vill din organisation också vara med?

Vi vill att så många som möjligt ska vara med i våra branschgemensamma kommunikationskoncept och därför bygger avgiften på att alla betalar utifrån förutsättning. I årsavgiften, anpassad efter VA-organisationens storlek, får du tillgång till alla koncept.

Mer information om deltagande
Budskapsplattform

Den stora berättelsen om vattnet

Allt vi gör inom de branschgemensamma kommunikationskoncepten tar avstamp i grundbudskap kopplade till ”Den stora berättelsen”. Materialet är fritt att använda på det sätt som bäst passar den egna organisationen.

Vår budskapsplattform