För dig som är med

Lyft fram VA-kollektivets viktiga frågor

Inom de branschgemensamma kommunikationskoncepten, som tar avstamp i kommunikationsstrategin, driver vi tillsammans arbetet med att lyfta VA-kollektivets viktiga frågor och att tydliggöra branschens bidrag till ett välfungerande samhälle.

Arbetet präglas av samverkan, där vi tillvaratar den kraft och kompetens som finns inom medlemsorganisationerna. Koncepten tas fram med fokus på medlemsnytta. Genom en sammanhållen kommunikation får vi en starkare genomslagskraft och ökad tydlighet: med gemensamma budskap över hela Sverige kan vi göra en viktig förflyttning, både inom branschen och för enskilda medlemmar.

Tack för att din organisation deltar i våra gemensamma kommunikationskoncept!

Material från "Framtidens VA-taxa"
Material från "Framtidens VA-taxa"
Budskapsplattform

Den stora berättelsen om vattnet

Allt vi gör inom de branschgemensamma kommunikationskoncepten tar avstamp i grundbudskap kopplade till ”Den stora berättelsen”. Materialet är fritt att använda på det sätt som bäst passar den egna organisationen.

Vår budskapsplattform

Material i mediebanken

För er som deltar i konceptet finns allt material samlat i en mediebank. Logga in nedan med de uppgifter du fått i ditt mejl med instruktioner.

Vid tekniska frågor om mediebanken, kontakta:

Jonathan Larsson

Ansvarig digitalisering

jonathan.larsson@svensktvatten.se

08-506 002 13

Material från "Framtidens VA-taxa"
Material från "Skyfall"
Frågor och svar om material i mediebanken

Nej. Våra kommunikationskoncept är framtagna för att passa i många olika sammanhang, med olika bildformat, rörligt material och stillbilder. Allt är framtaget med en tanke bakom. För att vi ska få bra genomslagskraft vill vi att materialet används som det är, med de typsnitt och färger som vi tagit fram. Lokala anpassningar gör du i den text du lägger till i sociala medier eller på webb eller genom att lägga till en egen logotyp.


Kommunikationskoncepten är framtagna för att passa i många olika sammanhang. Koncepten är testat på flera olika kommuners sociala medier för att fungera för de flesta. Det finns mycket att välja mellan, använd det som passar er.


Materialet får användas av de kommuner som är med i Branschgemensamma kommunikationskoncept och betalat avgiften, även verksamheter som verkar i kommunen så länge det är tydlig koppling till konceptet. Om du delar med dig av bilder och filmer till andra verksamheter i din kommun, kom ihåg att berätta hur de får användas.


Ja, om det finns en tydlig koppling till kommunikationskonceptet, men inte som allmänna bilder och dekorationsbilder. Det är viktigt att bilder och filmer används i sitt sammanhang. Tänk på att vi har modellrättigheter för en bestämd typ av användning.


Ja, se texterna som förslag och inspiration. De tillfällen under året när vi går ut med gemensam information är det däremot effektfullt om vi även använder samma texter.


Det är tyvärr inte möjligt att lägga in egna foton eller eget typsnitt i materialet. Egen logga kan du lägga till och då ska den vara vit (negativ). Materialet kan även användas utan logotyp.


Det finns en grafisk profil framtagen för de som tar fram nytt material till branschgemensamma kommunikationskoncept.


När vi la in allt material i mediebanken ImageVault gjorde vi en liten städning bland materialet och tog bort några dubbletter. Använd ImageVault för att alltid få den senaste och mest uppdaterade versionen.


Det är ni som är användare. Det ska enkelt gå att anpassa materialet efter respektive organisations behov, med exempelvis egen logotyp. Materialet är anpassat för olika kanaler som sociala medier, tryck och film. Det tillkommer kostnader att anpassa materialet till eventuella udda format och egen logotyp.


  • Ja, vår byrå har haft i uppdrag att säkerställa att text och färger möter krav på tillgänglighetsanpassning.
  • Färgerna är valda för att kunna kombineras med god tillgänglighet. Blått kan kombineras med turkost eller gult och då uppnå nivå AAA i tillgänglighetsstandard för digitala applikationer, WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). När text ligger direkt på filmer och foton är vi mer restriktiva med färgerna och använder oftast vitt, svart eller gult för att få så god läsbarhet som möjligt.
  • För att underlätta för alla att kunna ta till sig budskap och information finns alla Spara-Vatten-filmer med röstinspelning av budskapen.
  • Genom att lägga en beskrivande text med hashtag #Syntolkning förklaras bildens innehåll för den som inte kan se bilden.
  • Alt-text är en text (max 125 tecken) som läggs in i koden på en hemsida. Den visas om bilden av någon anledning inte kan laddas, och kan hjälpa personer som använder skärmläsare att förstå bildens innehåll.

Internkommunikation om koncepten

För att vara trovärdiga i den externa kommunikationen kring våra gemensamma kommunikationskoncept behöver frågan också förankras internt. Den egna personalen är viktiga talespersoner och budbärare av budskapet. 

Förslag på intranätartikel om Hållbar vattenanvändning (PDF)

Uppslag till intranätartiklar

Här har vi listat några ämnen som vi med fördel kan ta fram och sprida på våra intranät:

  • Vad innebär en vattenbesparing på 10 liter per person och dag för vår organisation?
  • Hur kommer vi att använda kommunikationsmaterialet?
  • Vi är alla vattenambassadörer – känner du dig som en vattenambassadör? Tillsammans ska vi hjälpas åt att förmedla kunskapen om vattnets värde och att inte ska slösa på vatten, vårt viktigaste livsmedel. Vi är vattenambassadörer i vårt dagliga arbete, när vi pratar med barn eller grannen eller när vi föregår med gott exempel. All kommunikation är viktig!
Material från "Hållbar vattenanvändning"
Material från "Hållbar vattenanvändning"

Fakta om vattenförbrukning

Som ett komplement i kommunikationen har vi sammanställt några nyckelsiffror som också kan användas. Dessa siffror finns dessutom med i några av filmerna och animationerna i mediebanken.

Vi använder ungefär 140 liter vatten per person och dygn. Läs vidare om användningen i hushåll:

  • En droppande kran kan förbruka 55 liter vatten per dygn.
  • Vattnet från en droppande kran motsvarar elva fyllda badkar på en månad.
  • Om en familj på fyra personer stänger av kranen när de borstar tänderna kan de spara 100 liter vatten på en dag.
  • Det rinner ungefär sex liter vatten per minut ur kranen när den är påslagen.
  • Ett fyllt badkar rymmer ungefär 150 liter. En dusch på tre minuter drar bara 36 liter.
  • En vattenspridare gör av med 150–350 liter vatten på 20 minuter.
  • Det går åt cirka 50 liter vatten för en maskin tvätt.

Exempel på filmer från "Hållbar vattenanvändning" som kommunicerar siffrorna.

Facebookgrupp

Vattenkommunikatörer i Sverige

Tillsammans kan vi göra mer! Facebookgruppen Vattenkommunikatörer i Sverige riktar sig till kommunikatörer som arbetar med vattenfrågor. Gå gärna med för att dela erfarenheter och idéer med andra som jobbar med samma viktiga frågor. Välkommen!

Till Facebookgruppen
Styrdokument

Strategi 2022–2026

Strategin är ett styrdokument som vänder sig till medlemmarna för att hålla ihop branschgemensamma kommunikationskoncept som pågår inom Utblick 2050 för att skapa medlemsnytta. Strategin ger en prioritering av vilka frågor branschen ska kommunicera. 

Kommunikationsstrategi 2022–2026 (PDF)